مصاحبه دکتر باژرنگ با مجله مدیران موفق

این مجله به گزارش عملکرد مدیران موفق کشور می پردازد

معرفی شهردار:

ضیاء باژرنگ در سال ۱۳۹۷ با ۵ رای اعضای شورای شهر چابکسر انتخاب و در تاریخ یازدهم شهریور ۱۳۹۷ با حکم استاندار گیلان به عنوان شهردار چابکسر منصوب شد

باژرنگ متولد ۱۳۵۳ و کارشناس رسمی دادگستری است

وی دانش آموخته دکتری تخصصی دانشگاه گیلان با سابقه سیزده سال تدریس در مراکز دانشگاهی گیلان ، مازندران ، آذربایجان شرقی و مراکز ضمن خدمت دولتی در دروس  جاده سازی و نقشه برداری و کارتوگرافی و … می باشد.

از سوابق اجرایی آن میتوان به مدیریت شرکت های فنی و مهندسی در برخی پروژه های تحقیقاتی و اجرایی اشاره کرد

از او چندین مقالات علمی – پژوهشی در مجلات بین المللی به چاپ رسیده است.

 

در طی این مدت چه مراحلی انجام داده اید؟

  • خرید و تملک زمین ۱۰ هزار متری تحت تصرف شهرداری
  • تملک اراضی محدوده طرح خیابان شورای غربی ، رفع تصرف و بازگشایی آن
  • اجرای جشنواره فرهنگی نوروزی در سال ۱۳۹۸ به مدت ۱۰ شب
  • ترمیم معبر پل بزرگ هلالی( آچیرود) و آسفات آن- بهسازی و رنگ آمیزی پل بزرگ
  • آسفالت معابر به مساحت تقریبی ۱۰ هزار متر مربع
  • سنگ فرش و ساماندهی مراکز محلات سطح شهر
  • ساماندهی جایگاه انباشت زباله و عقد قرارداد با شرکت بازیافت زباله
  • تملک و خریداری اماکن تجاری داخل حریم راه اصلی داخل شهر ، رفع تصرف و بازگشایی
  • پیگیری طرح جامع شهری و بستن محدوده شهری و انجام جلسات متعدد کارشناسی تخصصی بامدیران کل

 

بودجه شهرداری در سال ۱۳۹۹ چه میزان بوده است و صرف چه پروژه هایی شده است؟

بودجه شهرداری چابکسر در سال ۱۳۹۹ به میزان ۹۱ میلیارد ریال مصوب شد

مبلغ ۶۱ میلیارد ریال صرف امورات عمرانی و مبلغ ۳۰ میلیارد ریال صرف هزینه هلی جاری شهرداری شده است

سر فصل پروژه های عمرانی شهرداری در سال ۱۳۹۹ عبارتند از:

  • سنگفرش میادین، معابر، بازارچه ها و محلات سطح شهر به میزان ۴۷۰۰ مترمربع
  • نصب تیرهای بتنی برق در راستای عقب نشینی معابر به تعداد ۶۰ پایه
  • مدیریت پسماند و ساماندهی سایت انباشت زباله و آزادسازی ۷۰۰۰ مترمربع از اراضی تحت اشغال زباله ای انباشتی
  • دیوارکشی و آزادسازی املاک تعریضی ۳۵۰ مترمربع
  • احداث کانال هدایت آب های سطحی ۴۰۷ مترطول
  • جدول گذاری و رنگ آمیزی ۵۶۰۰ مترطول
  • نصب المان شهری ، پل عابر پیاده ساحلی، روشنایی های معابر و فضای سبز
  • فرش موزاییک و لکه گیری ۳۳۸۰ مترمربع
  • آسفالت معابر ۱۰ مورد به میزان ۸۸۰۰ مترمربع
  • احداث سالن اجتماعات ۱۰۰ نفره شهرداری چابکسر

 

مهمترین پروژه ها عبارتند از: سنگفرش میادین، معابر، بازارچه ها و محلات سطح شهر، آسفالت معابر، احداث کانال هدایت آب های سطحی

 

 

به نظر شما شهرداری ها چگونه می توانند به درآمد پایدار برسند؟

ایجاد منابع پایدار درآمدی می تواند شهرداری ها را از فروش منابع شهری و بعبارتی شهرفروشی نجات دهد

امروزه مدیریت شهری در ایران با چالش های فراوانی روبرو می شوند که ناشی از عوامل گوناگون اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اجرایی، مالی و حقوقی می باشد گسترش دامنه فعالیت شهرداری ها و ارتقاء سطح انتظارات مردم و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت شهری نیاز به افزایش گسترش منابع مالی و در آمدی شهرداری ها را بیشتر خواهد کرد بنابراین در بین فعالیت ها و واحدهای مختلف مدیریت شهری تامین منابع مالی و درآمدی شهرداری ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که کسب در آمد و مقدار درآمد رابطه مستقیم با ارائه خدمات شهری دارد و نبود در آمد کافی سبب عدم ارائه خدمات ضروری در شهر و اشکال در اجرای طرح ها و برنامه های شهری خواهد داشت، این در حالی است که بیش از ۹۵ درصد از منابع مالی شهرداری ها از محل درآمدهای محلی و درون شهری تامین می شود و قسمت ناچیزی از آن از طریق اعتبارات و کمک های بلاعوض دولتی تامین خواهد شد

اصول درآمد و تامین منابع مالی شهرداری ها از طرق مختلف قابل انجام است و این به آن معنا نیست که تمامی آنها از خصوصیات درآمدهای پایدار برخوردار هستند، پایداری منابع مالی یعنی استفاده و ارتقای آن به طوی که موجودیت، کیفیت و کمیت منابع را در آینده تحت الشعاع قرار ندهد و پایداری در کسب در آمدها می بایستی جدای از اینکه استمرار نسبی درآمد را در سنوات آینده ایجاد کند شرایط کیفی شهر، و منابع آن را در معرض تخریب و تهدید قرار ندهد. بنابراین تامین منابع درامدی پایدار می تواند نقش بسیار موثری در رضایت جامعه شهری مدیریت مطلوب شهرها داشته باشد

 

شهرداری ها به عنوان یک نهاد عمومی که مسئولیت و مدیریت اداره شهرها را برعهده دارند می بایستی سعی کنند که اتکای خود را به درآمدهای موقت و ناپایدار کاهش دهند و از طریق افزایش سهم در آمدهای پایدار در موارد و منابع درآمدی خود به ارائه کالا و خدمات مورد نیاز شهروندان مبادرت ورزند در غیر اینصورت در بلند مدت به چالش های عدیده ای در مدیریت شهری مواجه خواهند بود و فضای کالبدی شهر دچار تخریب و آسیب های فراوانی خواهد شد البته اعمال راهکارهای زیر تا حدودی می تواند در آمد های پایدار برای شهر ایجاد نماید:

  • استفاده از اعتبارات عمرانی و تعریف پروژه های درآمدزا در ابعاد مختلف
  • تغییر و بازنگری و تدوین قوانین جدید شهرداری ها متناسب با شرایط موجود
  • استفاده از ظرفیت های شهروندان و ظرفیت های عمومی در تعریف پروژه های توسعه ای و در آمدزا
  • اصلاح و بهبود سیستم مدیریت و برنامه ریزی شهری
  • بهبود و اصلاح ساختار درآمدی شهرداری ها
  • آموزش های درون سازمانی در خصوص توانمندسازی پرسنل
  • تعامل شورای شهر با شهرداری ها در خصوص پیگیری استقلال ارگان های شهری نسبت به سایر سازمان ها
  • استفاده از سیستم های نوین مدیریت و کیفیت و افزایش نظارت در تمامی فعالیت ها
  • جلب مشارکت مردمی
  • استفاده متناسب از اراضی و فضاهای شهری با کاربری های متفاوت
  • وضع عوارض محلی متناسب با واحدهای تولیدی شهر
  • دسترسی و دستیابی شهرداری ها به اطلاعات روز املاک و اراضی محدوده شهرها و در آمد ناشی از آن
  • متولی اراضی واقع در محدوده شهری شهرداری ها باشند
  • ایجاد مدیریت یکپارچه شهری و حذف موازی کاری( ادارات تصمیم گیرنده متفاوت)
  • به روز نمودن قیمت های منطقه ای املاک و ساختمان ها
  • توسعه صنعت توریسم و گردشگری با توجه به ظرفیت های بالقوه شهر
  • سرمایه گذاری در ایجاد تاسیسات تفریحی و عام المنفعه
  • ایجاد واحدهای تجاری در مراکز خدمات محله ای( ناحیه ای)
  • طرح ایجاد مراکز چندمنظوره ی ورزشی، هنری ، فرهنگی با هدف ایجاد زیر ساخت های توسعه پایدار
  • بهبود مدیریت مطلوب شهری

البته شایان ذکراست که شهرهای مختلف با توجه به درجه، جمعیت ، محدوده و مساحت شهری ، ظرفیت املاک و مستغلات شهرداری دارای منابع درآمدی متفاوتی هستند که لزوم بررسی و تحقیق روش های درآمد پایدار می باید برای هر شهری به صورت اختصاصی انجام گیرد

 

 

برای جذب سرمایه گذار چه اقداماتی صورت گرفته است؟

سرمایه گذاری را از دید شهرداری به دو دسته می توان تقسیم کرد: سرمایه گذارانی(حقیقی و حقوقی) که تمایل دارند در املاک و مستغلات شخصی خود سرمایه گذاری نمایند و سرمایه گذارانی که تمایل دارند از املاک عمومی و مستغلات مربوط به شهرداری ها به روش های مختلف سرمایه گذاری اقدام به سرمایه گذاری نمایند که برخی از عوامل علاوه بر موقعیت و مختصات جغرافیایی، خصوصیات آب و هوایی و کلیمایی و جاذبه ای خدادادی بالقوه می تواند بر هر دونوع سرمایه گذاری تأثیرگذار باشد مانند تسهیل در مراتب اداری و بروکراسی و مصوبات طرح ها، ارائه خدمات مطلوب، تغییر و ارتقای منظر شهری، ارتقای المان ها و بازآفرینی شهری و سایر عواملی که در جذب سرمایه گذار تاثیرگذار باشد

در این راستا شهرداری چابکسر ابتدا نسبت به تملک و خریداری برخی از املاک تصرفی خود اقدام و به عبارتی مبحث حقوقی و مالکیتی املاک را مرتفع نموده است که همچنین نسبت به انجام مطالعه و تهیه طرح ها و بسته های سرمایه گذاری در اکثر املاک مالکیتی خود اقدام نموده است مانند سایت پردازش زباله شهر به مساحت ۱۵ هزار متر مربع در محور اصلی ورودی غربی شهر، سایت ساحلی پارک گل سرخ به مساحت تقریبی ۱۰ هزار مترمربع، سایت ساحلی ۲۵۰۰ متری گل سرخ، سایت ساحلی ۴۷۰۰۰ متری دوران محله( در دست تهیه)، اجرای مسیر سلامت و گردشگری در دوطرف رودخانه زیبا و خروشان آچیرود، اجرای پل های عابر پیاده متفاوت با تلفیق مجتمع تفریحی توریستی سایت ۶ هکتاری متصل به آن، تهیه طرح در حال اجرای  تفرجگاهی و ورزشی مسیر سلامت در سد سنگی ساحلی چابکسر که مضافا شهرداری جهت ارتقای المان های شهری و بازآفرینی نسبت به انجام برخی از پروژه ها با محوریت هویت بخشی به محلات در مناطق مختلف اقدام نموده است